De kracht van geur

Parfum speelt al duizenden jaren een grote rol bij de mens. We dompelen ons graag onder in heerlijke geuren. Het geeft ons zelfvertrouwen en een bepaalde uitstraling. De keuze voor een bepaalde geur is hierin belangrijk.

De huidige trend is dat mensen hun parfum ook in een huisgeur willen hebben. Op die manier is hun favoriete geur constant in hun nabijheid. Heeft het parfum een aromatherapie werking, dit is het geval bij natuurlijke parfums gewonnen uit etherische oliën, dan heeft het ook invloed op ons brein. Deze parfums kunnen bijvoorbeeld een verkwikkende, rustgevende of een afrodisiac werking hebben. 

Geurmarketing

Het is mogelijk om een parfum te maken die de geur heeft van een nieuwe auto. Het is mogelijk om een parfum te maken met de geur van vers gemaaid gras of versgebakken brood of appeltaart. Zodra je één van deze geuren ruikt, dan waan je je in een bepaalde herinnering of emotie. Ons reukvermogen is namelijk direct verbonden met het lymbisch gedeelte in de hersenen. Het deel van de hersenen waarin herinneringen en emoties zijn opgeslagen.

Dit betekent dat je mensen kunt “sturen” en dan komen we bij het begrip “geurmarketing”. Door een bepaalde geur vrij te laten komen in een ruimte, kun je mensen tot een aankoop verleiden of in een bepaalde stemming laten verkeren. Het is net welk doel je wilt bereiken.

Wil je bijvoorbeeld je eigen merk parfum meer verkopen, zorg dan dat er in de winkel de geur van dit parfum wordt verspreid. Gegarandeerd dat de verkopen omhoog gaan. Wil je ervoor zorgen dat mensen zich relaxt voelen, dan kun je een parfum gebruiken die een rustgevende werking heeft op ons brein. En zo zijn er vele mogelijkheden.

Branding

Branding kun je niet alleen met logo of huisstijl doen, maar ook met geur. Een goede en mooie geurlijn kan merkversterkend werken. Vele bedrijven zijn u hierin al voorgegaan.

Je kunt een geur of parfum binden aan je bedrijf en daarmee het klantenbereik vergroten. Jouw klanten komen terug om deze parfum of huisgeur weer te kopen. Fans van uw merk of bedrijf kunnen zich dan ook op basis van een parfum aan uw merk of bedrijf verbinden. Mensen willen zich namelijk graag verbinden met iets wat zij mooi of belangrijk vinden. Branding is in onze ogen eigenlijk “verbinden”.

Een private label geurconcept kan de meerwaarde zijn voor uw bedrijf of merk. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.

Oriental notes

Fresh notes

Woody notes

Floral notes